2011. február 18., péntek

Miért pont mainframe?

A válasz egyszerű, de lehet nem kézenfekvő. A nagygépes rendszer az információ technológia lelke. Kevesen vannak akik tudják miről van szó, de szinte mindenki használata már. A viszonylagos ritkaságának az oka, hogy iszonyatosan drága, egy-egy gép oprendszerrel, kiszolgáló egységekkel eléri a szuperszámítógépek árát. Jogosan merülhet fel a kérdés: Kinek és miért éri meg? A felhasználása igen sokrétű bankok, biztosítók, meterológiai központok,
IBM zEnterprise 196
állami szervezetek, világ cégek, nagy adatforgalmat bonyolító vállalatok, óriás áruház láncok használják. Nekik elsődleges szempont a magas szintű rendelkezésre állás a megbízhatóság, és a sebesség. Nincs még egy olyan architektúra ami ezt biztosítani tudná, mindazonáltal nem biztos, hogy 20-30(vagy több) SAP szerver fenntartása gazdaságosabb. A z10es struktúra egy 200 miniszerveres datacentert tud helyettesíteni, mindrange gépekből ez a szám kb. 60, ennyi gépnél viszont már nem elhanyagolható az üzemeltetési költség, ami egy gép esetében jóval alacsonyabb. A mérnökök egyre inkább törekednek a gazdaságos üzemeltetésre, ami a mai világban elengedhetetlen. Az elején említettem, hogy nem is gondolnánk, de szinte mindannyiunk találkozott vele. Az egyik leggyakoribb meetingpoint a bankautomata, készpénz felvételnél egy CICS terminállal találkozunk, ami mainframehez kapcsolódik. Hogy lássuk mekkora szerepe is van a megbízhatóságnak, és magas szintű rendelkezésre állásnak vegyünk egy példát a való életből. Van egy saját jól menő bankunk, csütörtök reggel van, hatalmas forgalomra számítunk szokás szerint. Reggel bemennek az ügyintézők a bankba, megjelennek az első ügyfelek,és amikor a dolgozók használni akarják, az adatbázisokat, tranzakciós programokat nem tudnak belépni. Közben egyre másra jönnek a hívások, hogy az automatákból nem lehet pénzt felvenni. Technikailag annyi történt, hogy a rendszerünk nem elérhető valami oknál fogva. De ami a háttérben történik üzletileg az is legalább ennyire meghatározó. Az ügyfelek bizalma csökken, az alkalmazottak nem tudnak dolgozni, a bankban nő az elégedetlen tömeg, átutalások csúsznak(akár a fizunk is), nagy ügyfelek nem tudnak határidős megbízatásokat teljesíteni(ebben az esetben a kötbér sem ritka). Ha elég nagy a bankunk és részvényünk is van, egy ilyen probléma kiszivárgása után tuti esni fog az értékük a tőzsdén. Így talán könnyebben belátható, hogy milyen nagy nyomás alatt van a kiszolgáló személyzet és a rendszer is. A katasztrofális rendszerhiba valószínűsége elég kicsi tíz esetből nagy jóindulattal kettő, a maradék nyolc emberi, hálózati, áramkimaradásból vagy megsemmisülésből tevődik össze. Volt olyan gép Japánban ami öt évig működött, leállítás nélkül. Az ötödik évben pedig egy költözés miatt kellett egy rövid időre lekapcsolni. A másik példa ami minden netező ember egyik nagy kedvence a Youtube, nincs pontos információ mennyi, de az biztos, hogy jó néhány tucat vas kezeli azt a kb. 250 millió videót amit eddig oda fel töltöttünk. Állítólag a szerverpark teljesítménye naggyából fél Paksi Atomerőmű méretű.
Életünkben még most is nagy szerepet töltenek be a mainframek, manapság az élet elképzelhetetlen nélküle. A 99,8% rendelkezésre állást túlbiztosítottsággal érik el, következő postunkban errő olvashattok.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése